Enligt en ny rapport så är 16% av Microsofts XBox 360-maskiner defekta, så att de slutar fungera helt när de får ett "red ring of death" (eller RROD om man befinner sig på spelforum). Detta är en upprörande hög siffra, i synnerhet för oss gamers i den lite äldre generationen som har blivit van vid konsoller (främst Nintendos) som i princip tål fall från yttre stratosfären. Det är nog rätt många som än idag har en fullt fungerande NES på vinden. Därför känns det lite surt så där att lägga ner tid och penger på en konsoll som med relativt stor sannolikhet kommer att drabbas av härdsmälta inom ett år.
Microsoft, som det dynamiska ansvarstagande företag det är, verkar välja att helt enkelt ignorera problemet. Nämnas bör i för sig att de har en välfungerande kundsupport och ska enligt utsago ersätta trasiga konsoller utan större besvär, men spelarna borde inte behöva utsättas för det till att börja med.
Det är lite synd, för det finns en del intressanta spel på konsollen. Men jag är inte intresserad av att köpa en om inte Microsoft kan uppnå bättre maskinkvalité än en Ford Pinto. Fast lika bra är väl det, för jag hinner knappt med alla bra spel på min Wii, DS och PS2.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
6 kommentarer:
Som anställd på EB games måste jag säga att du är riktigt dum i huvudet som tror att Xbox360 är en dålig konsol. Xbox PRO t.ex har vi inte fått in en enda defekt på sedan release...Premium hade vissa problem men de 16%...inte ens nära
Till Jason:
Tror du verkligen att du som "EB games" anställd vet huruvida det är hög felstatistik på 360?
Vad är EB games rent procentuellt om du räknar över den TOTALA mängden konsoller i USA?
Ganska liten eller hur?
16 procent bara i USA är en dålig siffra - tänk då på att andra delar i världen ej är inkluderat.
Konstigt nog är Microsoft väldigt tysta om saken.
Bland folk i min omgivning som skaffat Xbox360 så har andelen defekta konsoller varit exakt 100%. Uppenbarligen är detta urval av 5-6 maskiner inte representativt, men hur stora är oddsen för att något sådant händer om det inte är en ganska hög felfrekvens. Samtidigt vet jag ingen som haft en defekt Nintendo Wii (och ingen som köpt en PS3).
I sammanhanget skall även nämnas att den konsoll du får tillbaka inte är en NY konsoll, nej, det är en någon annans trasiga konsoll som reparerats. En så kallad "refurbished" 360. Åtminstone fungerar det så i USA, såvitt jag vet. PS3:an däremot verkar tuffa på inom rimliga gränser. 3% är helt ok felmarginal, och Wii räknar jag med att den skall tolerera en hel del med tanke på att den inte är lika kraftfull och krävande som 360 och PS3.
@ Jason:
Först och främst så har de nyare versionerna av 360:an inte ens varit ute ett år, så än är det för tidigt att säga hur mycket mer tillförlitliga de är. För det andra så är det i min mening dålig stil att tvinga konsumenter att köpa en dyrare konsoll bara för att få en som "garanterat" fungerar. XBox 360 ÄR en dålig konsoll, rent hårdvarumässigt. Den har mycket god prestanda, online och spelutbud, men den är inte välbyggd. Den som inte kan inse det i dagens läge är nog den som är dum i huvudet.
Jag vet att jag är lite sen i den här diskussionen men det är ändå ett återkommande ämne.
Min konsol fick härdsmälta igår, IGEN!
För 4:e gången.
Nu har jag förunnats med att ha en god vän som arbetar på OnOff där han byter ut den rökta mot en ny inplastad i en ny förpackning med sigill, direkt över disk.
Vilket besparar mig en massa problem med att skicka konsollen kors och tvärs överallt.
Jag tycker överlag, trots att jag har fått rökta ringen 4:a ggr, att 36o:in är en kul spelkonsoll men det är grymt trist när man köper en såpass dyr grej att det inte håller längre än några få månader,
Jag menar...
köp en dator för 5.000:- och så pajjar den efter 5 månader.. inte så kul,så jag håller med dej Bex om att tillförlitligheten kunde vara snäppet högre.
Det jag inte riktigt begriper är att dom som tillverkar 360:in har maskinvaru samt materialkännedom, och ändå inte kan sätta ihop en bättre fungerande konsol, stort minus för att den väsnas rätt rejält och för att den uppenbarligen inte klarar av värme, vilket är oerhört förbryllande för mej.
Nu har ju till och med pyttemjuk gått ut med att man förlänger garanti tiden ett år till för att dom själva! tycker att det är oacceptabelt stor felmarginal på konsollen. Och det mina vänner, ska mycket till innan en Amerikan erkänner att han har fel.
Så Jason, jag tycker att pyttemjuk själva bekräftar ganska rejält vad Bex säger, med sin förlängda garantitid.
Naturligtvis pajjar ju inte varenda en.
Min gode vän och granne har haft samma konsol i 2 år utan ett enda problem medans jag, snart har avverkat 4:a under 3 år, hoppas bara att den 5:e pajjar innan dom 3åren har gått ut, annars blir det dyrt igen.
Och snälla Jason, innan du kallar mej dum ihuvudet också, min gode vän på OnOff bekräftar också Bex siffror med att dom till och med kan vara högre. Och han får reda på saker och ting innan det kommer ut på marknaden, det borde du också få reda på som arbetar på EB.
Dom har också drabbats av väldigt många returer som alla andra kedjor i landet vilket också bekräftar ovan nämnda.
Jag hoppas att konsollen är till för att användas? jag..jag måste nog läsa bruksanvisningen igen...
Skicka en kommentar