Fyra år till med Obama alltså. Jag kan nog säga att jag är något lättad över det resultatet, inte nödvändigtvis för att jag är ett stort Obama-fan, utan mest för att jag inte är så förtjust i alternativet. Bra där, alltså, men det återstår att se om han kan lyckas åstadkomma lite mer denna mandatperiod. Med tanke på den kvarstående blockeringen i representanthuset kan det dock bli svårt.
På flera håll har det dessutom varit en del liberaliseringar via folkomröstningar. I Maryland och Maine blir det tillåtet för homosexuella att gifta sig, och marijuana har legaliserats i Colorado och Washington. Det förstnämnda ses nog positivt här hemma, men det andra ses antagligen med mycket större skepsis. Förhoppningsvis kan de här besluten i USA bidra till att den stenhårt nolltoleranta drogpolitiken i detta land åtminstone debatteras på lite sundare nivå.
Det är också med viss skadeglädje jag noterer att de republikanska senatorer som tidigare yttrat något suspekta påståenden om våldtäkt röstades bort. Tack för det, Internet.
Men nu väntar som sagt det svåra arbetet. USA är fortfarande i högsta grad ett land i kris med många problem. Vi får se om det här lyckas bli någon form av nystart för landet.
Uppdatering: Det är dessutom rätt underhållande att skåda härdsmältan hos den republikanska hejarklacken, inte minst Fox News och Donald Trump.
Visar inlägg med etikett USA. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett USA. Visa alla inlägg
onsdag, november 07, 2012
måndag, maj 02, 2011
Osama bin Ladead
Hoppsan, det var inget man förväntade sig att se när man vaknade i morse. Detta är en historisk dag då miljontals amerikaner äntligen kan få ett avslut på tragedin för nästan 10 år sedan, och mina gratulationer går ut till dem. En rejäl skjuts är det för Obama också, som Basse redan påpekat.
Här på hemmaplan är reaktionerna intressanta. På högersidan finner vi Carl Bildt som konstaterar att världen är en lite bättre plats utan honom. På högersidan ser vi Håkan Juholt som bara beklagar att han inte togs levande samt Urban Ahlin som nämner att detta endast påverkar Obamas ställning och inget annat. Det känns nästan som om sossarna tycker att det är synd att bin Ladin dödades. De har visserligen lite rätt i att Al Qaida knappast kommer lägga sig ner pga detta, men lite glad kan man väl vara att en av världens mest hatade män inte finns längre?
Här på hemmaplan är reaktionerna intressanta. På högersidan finner vi Carl Bildt som konstaterar att världen är en lite bättre plats utan honom. På högersidan ser vi Håkan Juholt som bara beklagar att han inte togs levande samt Urban Ahlin som nämner att detta endast påverkar Obamas ställning och inget annat. Det känns nästan som om sossarna tycker att det är synd att bin Ladin dödades. De har visserligen lite rätt i att Al Qaida knappast kommer lägga sig ner pga detta, men lite glad kan man väl vara att en av världens mest hatade män inte finns längre?
torsdag, november 05, 2009
Fox "News"
Det verkar som om President Obama, trots sitt vallöfte, gett sig in i ytterligare ett krig, mot den så kallade nyhetskanalen Fox News. För de som inte känner till kanalen så väl, överlämnar jag till Jon Stewart:
| The Daily Show With Jon Stewart | Mon - Thurs 11p / 10c | |||
| For Fox Sake! | ||||
| www.thedailyshow.com | ||||
| ||||
fredag, oktober 09, 2009
The Hell...?
Barack Obama får visst Nobels Fredspris i år. Min direkta reaktion var: varför? Min perception av Obama har gått från optimism till skepticism sen han valdes in, och jag tycker sannerligen inte att han åstadkommit tillräckligt för något sånt här. Det måste väl finnas andra i världen som gjort betydligt mer?
Det är i och för sig inte första gången som fredspriset varit... tveksamt.
Det är i och för sig inte första gången som fredspriset varit... tveksamt.
onsdag, november 05, 2008
Äntligen över
Så var det äntligen bestämt. Efter nästan 2 års kampanjande, debatter och smutskastning är USA:s nästa president vald. Jag har lite smått hållit på Obama i princip sen starten, så det känns rätt bra att han tog hem segern. En historisk dag är det i alla fall, något man nog får erkänna oavsett vem man höll på. Det blir väldigt intressant att se hur han klarar uppgiften. Med både Senaten och Representanthuset bakom sig har han all chans i världen att åstadkomma den förändring han pratat om hela tiden. Om det blir förändring till det bättre är omöjligt att säga, men det kommer att vara spännande att följa hur som helst.
fredag, oktober 24, 2008
Stranger and stranger
USA-valet tar bara märkligare och märkligare vändningar. De senaste veckorna har vi läst om "Joe the Plumber" och Sarah Palins stylister mer än om själva kandidaterna. Idag fanns dessutom en artikel om en McCain-valarbetare som säger att hon blev överfallen av en Obama-anhängare. Anhängaren ska visst ha rånat henne och ristat in ett "B" i hennes ansikte.
Senare kunde vi läsa att hon hittade på det. Hon hade alltså själv ristat in B:et i ansiktet för att på något sätt smutskasta Obama-supportrar. Denna geniala plan förstördes dock av detaljer som videoupptagning från en bankomat och att B:et var inristat spegelvänt.
Den här kampanjen har verkligen lockat fram det dummaste från både människor och medier. Det är bara lite mer än en vecka kvar till valet. Blir spännande att se vilka bisarra nyheter vi får se under den tiden!
Senare kunde vi läsa att hon hittade på det. Hon hade alltså själv ristat in B:et i ansiktet för att på något sätt smutskasta Obama-supportrar. Denna geniala plan förstördes dock av detaljer som videoupptagning från en bankomat och att B:et var inristat spegelvänt.
Den här kampanjen har verkligen lockat fram det dummaste från både människor och medier. Det är bara lite mer än en vecka kvar till valet. Blir spännande att se vilka bisarra nyheter vi får se under den tiden!
tisdag, oktober 07, 2008
Breaking news
På Aftonbladet kunde man tidigare läsa att ett amerikanskt stridsflygplan hade nedtvingats i Iran. Det visade sig ganska snabbt därpå att det egentligen var ett ungerskt plan. På den korta tiden kunde man dock se hur snabbt konspirationsteorierna blommade upp. Genast trodde många att amerikanska myndigheterna planerat detta "misstag" där ett av deras stridsflygplan "råkade" komma in i iranskt luftrum, allt för avleda uppmärksamheten från finanskrisen och kanske ge Bushregimen en ursäkt att inleda krig.
Reaktionerna är egentligen både tragiska och komiska i dess förutsägbarhet. Folk är så avtrubbade av politiska fiffel och maktspel att sådana här tankar är det första som infaller. Är det politikerna som blivit värre, eller har folk i allmänhet blivit mer präglade av alla rapporter, avslöjanden och konspirationsteorier som florerar i tidningar och Internet? Eller så har det alltid varit så här. Politikerförakt är ändå inget nytt under solen...
Reaktionerna är egentligen både tragiska och komiska i dess förutsägbarhet. Folk är så avtrubbade av politiska fiffel och maktspel att sådana här tankar är det första som infaller. Är det politikerna som blivit värre, eller har folk i allmänhet blivit mer präglade av alla rapporter, avslöjanden och konspirationsteorier som florerar i tidningar och Internet? Eller så har det alltid varit så här. Politikerförakt är ändå inget nytt under solen...
torsdag, oktober 02, 2008
Daily Show Goodness
Med finanskris och presidentdebatter i luften finns det mycket att prata om. Här är några godbitar från The Daily Show från den gångna veckan:
McCain to the rescue! (A.K.A. "How I Learned to Stop Campaigning and Annoy David Letterman") - 25:e september
Hur man ber om ett lån på 700 miljarder dollar - 25:e september
Vem styr det här landet egentligen? - 30:e september
Och så lite bonus, intervjun med den ärke-anti-religiösa Bill Maher - 30:e september
Glöm inte att det går att se varje avsnitt av The Daily Show i sin helhet på deras hemsida!
McCain to the rescue! (A.K.A. "How I Learned to Stop Campaigning and Annoy David Letterman") - 25:e september
Hur man ber om ett lån på 700 miljarder dollar - 25:e september
Vem styr det här landet egentligen? - 30:e september
Och så lite bonus, intervjun med den ärke-anti-religiösa Bill Maher - 30:e september
Glöm inte att det går att se varje avsnitt av The Daily Show i sin helhet på deras hemsida!
tisdag, september 30, 2008
Finanskris... in America!
Jag har för det mesta undvikit att lägga mig i amerikanska valet och finanskrisen, men efter gårdagens omröstning om amerikanska krispaketet i representanthuset gick åt pipan måste jag kommentera lite. (Ville först bara varna att nedanstående absolut inte ska tolkas som något expertutlåtande, för expert inom det här området är jag definitivt inte.)
Främst tycker jag att det är otroligt hur skickligt republikanerna verkar motverka sig själva så här i valtiderna: Bush och McCain lägger båda ner jättemycket prestige i att få igenom det här krispaketet, bara för att få det nerröstat av andra republikaner. Försöker de aktivt fälla sin egen kandidat?
Jag är ingen nationalekonom, så jag kan inte svara på om det här räddningspaketet är en bra sak eller ej. Jag kan därför ha förståelse om husrepublikanerna röstade efter övertygelsen om att det skulle vara i längden dåligt för ekonomin. När jag sen läser om deras uttalande efteråt blir jag däremot lite skeptisk:
After the defeat, Republican leaders accused Nancy Pelosi, the Democratic speaker of the House, of giving a partisan speech which "poisoned" Republican support.
Vad är de här människorna, 12 år? De blir lite tjuriga av ett tal så de röstar mot i ett av dem största besluten på senare tid? Varför inte bara säga att de trodde att det var en genuint dålig idé, i stället för att försöka häva över skulden på demokraterna? Fast jag antar att då hade de varit ännu tydligare att de inte håller med sin presidentkandidat...
Främst tycker jag att det är otroligt hur skickligt republikanerna verkar motverka sig själva så här i valtiderna: Bush och McCain lägger båda ner jättemycket prestige i att få igenom det här krispaketet, bara för att få det nerröstat av andra republikaner. Försöker de aktivt fälla sin egen kandidat?
Jag är ingen nationalekonom, så jag kan inte svara på om det här räddningspaketet är en bra sak eller ej. Jag kan därför ha förståelse om husrepublikanerna röstade efter övertygelsen om att det skulle vara i längden dåligt för ekonomin. När jag sen läser om deras uttalande efteråt blir jag däremot lite skeptisk:
After the defeat, Republican leaders accused Nancy Pelosi, the Democratic speaker of the House, of giving a partisan speech which "poisoned" Republican support.
Vad är de här människorna, 12 år? De blir lite tjuriga av ett tal så de röstar mot i ett av dem största besluten på senare tid? Varför inte bara säga att de trodde att det var en genuint dålig idé, i stället för att försöka häva över skulden på demokraterna? Fast jag antar att då hade de varit ännu tydligare att de inte håller med sin presidentkandidat...
onsdag, juni 04, 2008
Obama vs McCain
Så var primärvalscirkusen äntligen avslutad, och Barack Obama har utropat sig till segrare. Således har amerikanarna två bra och kompetenta personer att välja mellan i år. Personligen hoppas jag att Obama går hela vägen, men om McCain vinner tror jag ändå att resultatet blir rätt så bra. Vem som än blir segrare har sedan den omfattande uppgiften att försöka röja upp bland allt som Bush ställt till med, som kan jämföras med att städa efter världens största studentfest utrustad med endast en sliten tandborste. En otacksam uppgift, säkerligen.
Kollade för ovanlighetens skull på Gomorron Sverige på SVT idag där jag såg reportage om Obama. Där såg jag något rätt så underligt:

Notera parantesen efter hans namn upptill. Vid det här läget borde det vara rätt uppenbart vilket parti han tillhör, tycker man. Hur är det med kunskaperna på SVT egentligen?
Det lär i vilket fall bli en spännande höst, men jag avundas inte amerikanerna som måste utstå valkampanjerna. Härifrån blir det dock betydligt trevligare att följa.
Kollade för ovanlighetens skull på Gomorron Sverige på SVT idag där jag såg reportage om Obama. Där såg jag något rätt så underligt:

Notera parantesen efter hans namn upptill. Vid det här läget borde det vara rätt uppenbart vilket parti han tillhör, tycker man. Hur är det med kunskaperna på SVT egentligen?
Det lär i vilket fall bli en spännande höst, men jag avundas inte amerikanerna som måste utstå valkampanjerna. Härifrån blir det dock betydligt trevligare att följa.
tisdag, februari 26, 2008
Fult spel
USA:s primärvalcirkus fortsätter: på sistone har det cirkulerat en bild av Barack Obama iförd muslimska kläder när han besökte Kenya. Enligt källor ska bilden ha kommit från Clintonlägret, i vad man får anta är ett försök att svartmåla Obama som "hemlig muslim." Jag hoppas innerligen att det här slår tillbaka mot Clintonlägret, och att amerikanska folket inser att någon som ägnar sig åt sån här skrämselpropaganda är betydligt värre än alternativet.
lördag, februari 23, 2008
Cirque d'Estats-Unix
Eftersom alla i hela världen och deras mamma har bloggat om amerikanska presidentvalet kan väl jag också kasta in mina totalt irrelevanta funderingar. Först och främst kan jag säga att jag "stödjer" Barack Obama, mest då det helt enkelt är hans åsikter som stämmer bäst överrens med mina. Hillary Clinton har jag haft svårt för ända sen hon samarbetade med TV-spelsfiende och allmän galning Jack Thompson*. På Republicansidan har jag däremot rätt positiva känslor för John McCain; även om jag inte håller med dem flesta av hans personliga åsikter så har han sagt att dessa inte ska synas i legislationen. Han är allmänt för en liten regeringskraft (som Republicanerna egentligen ska vara) och mycket självständighet bland staterna, en ställning jag kan respektera. Om McCain faktiskt blir Republicanernas kandidat, vilket han förefaller bli, blir jag inte alltför ledsen om de skulle vinna, fast jag traditionellt alltid har hejat på Democraterna.
Nu på sistone har f ö primärvalen tagit ordentlig fart i medierna. Den sedvanliga smutskastningen har tagit fart på allvar, bland annat med plagiatanklagelser mot Obama, otrohetsanklagelser mot McCain, och nu senast slöserianklagelser mot Hillary. Hur mycket dessa struntsaker egentligen påverkar valet vet inte jag, men man har sett tidigare att det krävs extremt lite för att kullkasta en hel kampanj. I synnerhet anklagelserna mot McCain hoppas jag rinner ut i sanden, annars blir New York Times ännu ett exempel av hur vissa medier missbrukar sin maktställning.
Ni kanske anmärker på att jag inte nämnt Mike Huckabee överhuvudtaget. Det kan bero på att han är i mina ögon spritt språngande galen. Någon som vill ändra USA:s konstitution så att det mer efterliknar "Guds ord" är i alla fall inte direkt någon jag skulle vilja se som president. Eller politiker överhuvudtaget. Eller polis. Eller vaktmästare.
*Jack Thompson är en advokat som i åratal kämpat mot våld i TV-spel och TV-spel överhuvudtaget med allmänt oärliga och ibland gränsfall olagliga metoder. Han har flera gånger stått inför Florida Bar för att ha misskött sig. Scott Ramsoomair hade en intressant mailväxling som belyser hans retorik och metoder.
Nu på sistone har f ö primärvalen tagit ordentlig fart i medierna. Den sedvanliga smutskastningen har tagit fart på allvar, bland annat med plagiatanklagelser mot Obama, otrohetsanklagelser mot McCain, och nu senast slöserianklagelser mot Hillary. Hur mycket dessa struntsaker egentligen påverkar valet vet inte jag, men man har sett tidigare att det krävs extremt lite för att kullkasta en hel kampanj. I synnerhet anklagelserna mot McCain hoppas jag rinner ut i sanden, annars blir New York Times ännu ett exempel av hur vissa medier missbrukar sin maktställning.
Ni kanske anmärker på att jag inte nämnt Mike Huckabee överhuvudtaget. Det kan bero på att han är i mina ögon spritt språngande galen. Någon som vill ändra USA:s konstitution så att det mer efterliknar "Guds ord" är i alla fall inte direkt någon jag skulle vilja se som president. Eller politiker överhuvudtaget. Eller polis. Eller vaktmästare.
*Jack Thompson är en advokat som i åratal kämpat mot våld i TV-spel och TV-spel överhuvudtaget med allmänt oärliga och ibland gränsfall olagliga metoder. Han har flera gånger stått inför Florida Bar för att ha misskött sig. Scott Ramsoomair hade en intressant mailväxling som belyser hans retorik och metoder.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

