Visar inlägg med etikett Jul. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Jul. Visa alla inlägg

onsdag, december 12, 2012

12/12/12

Se där, ett till sånt där roligt datum. Varför inte lite bloggande då om ditt och datt.

Vi fick en rejäl dos vinter på ganska kort tid här. Själv har jag inte överdrivet mycket emot det, även om det är småknöligt att ta sig fram på vissa ställen. En solig dag som idag är det extra fint med ett rejält snötäcke.

Det verkar som om mitt arbete här på universitetet närmar sig sitt slut (för den här gången; vi får se vad som händer i framtiden). Nästan två år har det varit, så jag kan verkligen inte klaga. Efter årsslutet blir det ut i arbetssökandet igen, men nu när jag har fler meriter tar det förhoppningsvis inte lika lång tid som förra gången.

Det påstådda datumet för världens undergång närmar sig med stormsteg. Den utlösande faktorn kanske redan har landat. Att apokalypsen skulle ha sitt ursprung i Värmland känns lämpligt på nåt vis.

Skulle jorden mot förmodan inte gå under, så har vi julhelgerna att se fram emot. Själv har jag hittat en ny julgodsak att göra, nämligen eggnog. Ganska lätt att göra faktiskt, och väldigt god en kall vinterdag (serveras liksom glögg uppvärmd).

Och till sist, Dagens Win. Idag lite kul med sleight-of-hand:

torsdag, december 23, 2010

Jul i vinterlandet

I morgon är det Julafton, en dag av frid, fröjd och familj. För många i vårt land känns nog dock detta inte så självklart just nu. Jag tänker på alla stackare som sitter fast i tågkaoset som just nu råder. Jag förstår att många vill åka hem till sina nära och kära under julen, men ibland måste man undra om det inte är bättre att stanna hemma och ses en annan gång när vädret är mindre brutalt. Min far har i år valt att göra det (han bor i Stockholm och brukar komma ner till julafton) och när jag ser alla dessa rapporter om inställda tåg och strandsatta personer måste jag säga att det var rätt beslut.

Man kan ju förstås ha en diskussion om varför det måste bli så här varje år det är lite mer snö än normalt, om felet ligger hos SJ eller hos Trafikverket osv. Men det orkar inte jag just nu. Jag tänker i stället gå och ta mig lite förjulsmys och plocka ihop det jag ska ha med mig på min betydligt kortare resa i morgon.

God Jul på er alla! Jag hoppas att alla som är ute och reser till slut kommer fram.

lördag, december 26, 2009

Så här efter julen

Så var ännu en julhelg avklarad. Som vanligt var det mycket mys och gemenskap, och jag fick en hel del fina julklappar. Bland annat:

- Tales of the Arabian Nights, ett berättelsefokuserat äventyrsbrädspel som utspelar sig i dem gamla arabiska sägnerna.

- Dragon Age Origins till PC, ett rollspel som, om det lever upp till sitt rykte, kan tvinga mig att lätt redigera min "decenniets bästa spel"-lista.

- Cursed Mountain till Wii, ett läskigt skräckspel om en ensam utforskare på ett hemsökt berg.

- En extern lagringsenhet på 1 TB, en riktig nödvändighet för min stackars överansträngda hårddisk.

- 2 DVD:er med Eddie Izzard, världens roligaste stå-upp-komiker.

- Boken Brisingr, som jag velat läsa sen jag läste ut föregångaren Eldest för ett tag sen.

Samt en del annat skoj. Överlag är jag helnöjd, och ett stort tack till alla för klapparna!

torsdag, januari 10, 2008

Jul-baksmälla

Nu strömmar artiklarna in om hur man ska överleva till januarilönen. Tydligen har folk i gemen förköpt sig så mycket inför julen att de nu knappt har några pengar kvar att klara sig under januari. Är folk verkligen så totalt köpgalna och, i brist på bättre term, så totalt körda i huvudet att man spenderar långt över sina tillgångar bara för att det är jul?

Jag inser att i synnerhet barnfamiljer vill spendera lite extra för att ge barnen "en fin jul" men att spendera så mycket att man senare har svårt att klara vardagsutgifterna känns mer som att göra barnen en otjänst. Nu kommer jag att låta extremt gubbig, men när jag var liten fick vi helt enkelt finna oss i att ekonomin ibland var lite snäv. Vi var ändå glada för det vi fick, även om det inte var världens dyraste saker.

Okej, jag slutar med stofileriet nu.

Inte nog med att de förköper sig, ungarna blir ju bortskämda också.

Okej, NU slutar jag.

...

Snorungar.

onsdag, december 26, 2007

Julspel

Så har julen kommit och gått ännu en gång. Själva firandet "hemma" i Trekanten var en mysig historia, och det blev en del trevliga presenter. Det blev en hel del spel faktiskt, närmare bestämt Resident Evil: Umbrella Chronicles till Wii, Valkyrie Profile 2 till PS2 samt The Witcher till PC. Eftersom fästmön fick några intressanta spel också, bl a Rogue Galaxy och Phantom Hourglass har jag fullt upp.

Ett spel jag dock precis blev färdigt med är Portal som jag nämnt i ett tidigare inlägg. Jag kan säga att det är ett härligt nyskapande spel med mycket svart humor. Rekommenderas starkt, trots att det bara är 3-4 timmar långt.

Ett stort tack till alla som hjälpte till att göra julen härlig i år också!

Här är förresten slutlåten i Portal, skriven av Jonathon Coulton. Ett härligt avslut till ett härligt spel.

lördag, december 22, 2007

Julstrul

Var på Maxi idag och handlade lite småsaker som vi behövde inför julen. Att ge sig ut i handeln två dagar innan julafton, och på en lördag dessutom, är något jag inte rekommenderar. Knökfullt var det, men eftersom jag bara hade min lilla kasse kunde jag lätt navigera bland kund- och barnvagnarna som fyllde gångarna. Eftersom jag dessutom är scanningkund slapp jag någon kö när jag skulle ut också. Jag blev visserligen avstämd, men det gjorde inget då jag hade så lite saker. Värre hade det varit om det hade blivit så i måndags när summan blev över tusenlappen. Således kunde jag förnöjt ge mig iväg hemåt (till fots) med det jag skulle ha.

Jag kommer aldrig att förstå varför det är så många som väntar till precis innan julafton för att storhandla. Kan det verkligen vara värt helvetet att tränga sig fram med sin kundvagn eller spendera lång tid med att hitta en enda ledig parkeringsplats? Handlar det om tidsbrist eller bara prokrastination?

Ja ja. Förhoppnings lyckas dessa människor ta sig hem med sina matvaror också, förr eller senare. Själv ska jag nu återgå till min matlagning, som just nu består av rullsylta, brunkål och revben.

Nu blir det inget mer bloggande för min del fram till efter julafton, så jag får väl säga god jul/hanukkah/saturnalia/midvinterblot/måndag!