SJ blir beskyllda för mycket. Jag kan till viss del acceptera deras förklaringar att försenade/inställda tåg och tåg som blir stående flera timmar i streck kan bero på Trafikverkets bristande underhåll. Men idag har de ingen annan att skylla på.
Idag hade jag tänkt åka till Nybro på kvällen för lite rollspel som vanligt varannan vecka. Jag bokade SMS biljetter över nätet igår, och idag på eftermiddagen fick jag ett meddelande från SJ om att tåget jag tänkte ta hem var inställt och skulle ersättas med bussar. Jahaja, tänkte jag, och gick in på SJs hemsida för att få mer information, exempelvis när bussarna gick. Någon sådan hjälpsam information fanns givetvis inte där, så jag ringde SJs kundservice. Där sade den annars trevliga kundtjänstarbetaren att ersättningsbussarna "ska gå vid tågets vanliga avgångstid... tror jag."
Du tror att bussen går då?! SJ kan alltså inte förse sin egen kundtjänst med korrekt information om ersättningsbussar? Kundtjänstarbetaren trodde för övrigt att bussen skulle komma fram till Kalmar vid tågets tid också, en tämligen fenomenal bedrift med tanke på att det tar runt en halvtimme att åka från Nybro till Kalmar med bil, jämfört med tågets 15 minuter.
Det framkom så småningom information om att bussen hem skulle komma till Kalmar ca 60 minuter senare än tågets tid. Det var skillnad det! Eftersom jag inte hade lust att komma hem halv ett på natten när jag ska upp och jobba nästa dag bestämde jag mig för att helt enkelt strunta i det hela, fast jag redan betalat 82:- för oåterköpbara biljetter. Tack för det, SJ!
Det är av sådana här anledningar folk med fog hatar SJ: Det finns ingen information! Ingen vet om/när tåget går, och kunderna informeras för sent, felaktigt eller inte alls. Kolla bara på sidan med Trafikinformation som jag hänvisades till. Inte nog med att det inte står tidsinformation om bussarna, tågjäveln jag skulle med (Avgång från Alvesta 21.34) har inte ens rätt nummer (ska vara 7345). De har dessutom vetat om banarbetet ett bra tag i förväg, så hur svårt ska det vara att ta fram rätt information i god tid? Om ni visste att tåget skulle bli inställt, varför nämnde inte systemet det när jag bokade biljetten igår?!
Nä, SJ, den här gången har ni ingen annan att skylla på för eran inkompetens. Skäms!
Visar inlägg med etikett SJ. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett SJ. Visa alla inlägg
måndag, november 07, 2011
torsdag, december 23, 2010
Jul i vinterlandet
I morgon är det Julafton, en dag av frid, fröjd och familj. För många i vårt land känns nog dock detta inte så självklart just nu. Jag tänker på alla stackare som sitter fast i tågkaoset som just nu råder. Jag förstår att många vill åka hem till sina nära och kära under julen, men ibland måste man undra om det inte är bättre att stanna hemma och ses en annan gång när vädret är mindre brutalt. Min far har i år valt att göra det (han bor i Stockholm och brukar komma ner till julafton) och när jag ser alla dessa rapporter om inställda tåg och strandsatta personer måste jag säga att det var rätt beslut.
Man kan ju förstås ha en diskussion om varför det måste bli så här varje år det är lite mer snö än normalt, om felet ligger hos SJ eller hos Trafikverket osv. Men det orkar inte jag just nu. Jag tänker i stället gå och ta mig lite förjulsmys och plocka ihop det jag ska ha med mig på min betydligt kortare resa i morgon.
God Jul på er alla! Jag hoppas att alla som är ute och reser till slut kommer fram.
Man kan ju förstås ha en diskussion om varför det måste bli så här varje år det är lite mer snö än normalt, om felet ligger hos SJ eller hos Trafikverket osv. Men det orkar inte jag just nu. Jag tänker i stället gå och ta mig lite förjulsmys och plocka ihop det jag ska ha med mig på min betydligt kortare resa i morgon.
God Jul på er alla! Jag hoppas att alla som är ute och reser till slut kommer fram.
tisdag, september 23, 2008
Resdag
Åkte igår till Jönköping för en jobbintervju till en tjänst som forskningshandläggare på högskolan där. Jag tyckte att det gick rätt bra, i synnerhet för att vara min första riktiga jobbintervju. Tjejen som jag pratade med på Proffice (det är dem som har hand om rekryteringen) var väldigt trevlig och verkade positiv till det jag hade att säga, fast man vet aldrig vad de egentligen tycker. Jag får se längre fram om jag går vidare till nästa steg i rekryteringsprocessen. Proffice är f ö det bemanningsföretag som jag haft störst positiv erfarenhet av under mitt jobbsökande, så det kan jag rekommendera.
Jönköping är en ganska trevlig stad, belägen som den är på Vätterns kant. Folket verkar trevligt och staden inbjudande. Egentligen ogillar jag idén att behöva flytta från Kalmar, men det finns inte direkt gott om arbetstillfällen för mig här. Vi får se vad som händer i framtiden. Vem vet? Nu när det blivit ett slags genombrott kanske allt kommer på en gång...
I övrigt måste jag säga att det fungerade osedvanligt bra med tågresan igår, trots två byten i vardera riktning. Verkar som om SJs tåg faktiskt kan ta sig från en plats till en annan inom rimlig tid när de anstränger sig.
Jönköping är en ganska trevlig stad, belägen som den är på Vätterns kant. Folket verkar trevligt och staden inbjudande. Egentligen ogillar jag idén att behöva flytta från Kalmar, men det finns inte direkt gott om arbetstillfällen för mig här. Vi får se vad som händer i framtiden. Vem vet? Nu när det blivit ett slags genombrott kanske allt kommer på en gång...
I övrigt måste jag säga att det fungerade osedvanligt bra med tågresan igår, trots två byten i vardera riktning. Verkar som om SJs tåg faktiskt kan ta sig från en plats till en annan inom rimlig tid när de anstränger sig.
fredag, augusti 01, 2008
På rätt spår?
Det har blivit mycket prat på sistone om SJ: ideliga förseningar, folk som blivit strandsatta, uteblivna ersättningar, osv. SJ verkar ofta komma undan med att behandla sina kunder som skit, nästan som om de skulle ha någon sorts monop... oh.
Att det är en pärs att åka tåg är något jag vetat sen länge. Inte själva resan, den brukar vara rätt behaglig, utan nojan av att aldrig veta om man kommer att hinna med den där anslutningen eller om man kommer att bli stående någonstans. Man kan aldrig riktigt slappna av om man har en tid att passa.
Folk har tolererat SJs inkompetens rätt länge, mycket för att det är "miljövänligt", men nu verkar gränsen snart vara nådd. Egentligen borde reaktionerna ha kommit långt tidigare. Vilket företag kan behandla sina kunder så som SJ gör, utan att vara i monopolställning?
Det senaste i ämnet är uttalanden av riksdagsledamöter från olika partier. Det är intressant att anmärka att den enda som ens nämner ökad konkurrens som lösning är folkpartiets Anita Brodén. C och kd säger att man måste "prata med SJs ledning" (jag är säker på att de lyssnar den här gången), m och mp vill "stärka konsumentskyddet" (lagom vagt), s vill ta till den extrema åtgärden att "titta på det här" och v vill i vanlig ordning kasta pengar på problemet och hoppas att det försvinner.
Ökad konkurrens (eller konkurrens överhuvudtaget) är enligt mig den enklaste lösningen. SJs huvudkonkurrent just nu är flyget, som naturligtvis gynnas av allt det här tjafset. Hade det funnits andra aktörer i tågresandet, hade SJ helt enkelt varit tvungna att skärpa sig, eller gå under.
(Det blev f ö inget fredagsflum idag; våra egna politiker är tillräckligt flummiga ändå.)
Att det är en pärs att åka tåg är något jag vetat sen länge. Inte själva resan, den brukar vara rätt behaglig, utan nojan av att aldrig veta om man kommer att hinna med den där anslutningen eller om man kommer att bli stående någonstans. Man kan aldrig riktigt slappna av om man har en tid att passa.
Folk har tolererat SJs inkompetens rätt länge, mycket för att det är "miljövänligt", men nu verkar gränsen snart vara nådd. Egentligen borde reaktionerna ha kommit långt tidigare. Vilket företag kan behandla sina kunder så som SJ gör, utan att vara i monopolställning?
Det senaste i ämnet är uttalanden av riksdagsledamöter från olika partier. Det är intressant att anmärka att den enda som ens nämner ökad konkurrens som lösning är folkpartiets Anita Brodén. C och kd säger att man måste "prata med SJs ledning" (jag är säker på att de lyssnar den här gången), m och mp vill "stärka konsumentskyddet" (lagom vagt), s vill ta till den extrema åtgärden att "titta på det här" och v vill i vanlig ordning kasta pengar på problemet och hoppas att det försvinner.
Ökad konkurrens (eller konkurrens överhuvudtaget) är enligt mig den enklaste lösningen. SJs huvudkonkurrent just nu är flyget, som naturligtvis gynnas av allt det här tjafset. Hade det funnits andra aktörer i tågresandet, hade SJ helt enkelt varit tvungna att skärpa sig, eller gå under.
(Det blev f ö inget fredagsflum idag; våra egna politiker är tillräckligt flummiga ändå.)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

