Visar inlägg med etikett Avhandling. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Avhandling. Visa alla inlägg

fredag, december 14, 2007

Enter the Doctor

Så var man alltså officiellt doktor. Disputationen gick väldigt bra, och lyckligtvis hade jag en duktig och kunnig opponent. Några kluriga frågor blev det, men det gör det bara lite mer spännande. Överlag verkade hela betygsnämnden vara allmänt positiv. Några fina presenter blev det också från diverse håll.

Det känns väldigt bra just nu. En stilla lugnhet som liksom lägger sig över livet. Nu är det här klart. Nu kan jag gå vidare till nästa steg, vad det nu blir.

Men det ska jag inte tänka på nu. Ikväll ska det bara mysas med en god middag hemma.

För att göra det lite extra festligt har jag dessutom gjort om bloggen lite.

torsdag, december 13, 2007

The Final Countdown

Imorgon smäller det. Klockan 9.15 i hörsalen (N2007) i Västergård, den byggnad är tillbyggd på Norrgårds "baksida".

Be there! Or be... somewhere else.

lördag, december 08, 2007

Tillbaka till verkligheten

Jahapp, nu får man väl ta och fortsätta med det som behöver göras. Finslipa disputationen, läsa på, och så det där med jul också. Tacka gudarna för Internet.

Fick i alla fall en glad nyhet om att ytterligare ett av mina pek har informellt accepterats, vilket känns bra.

Bara en vecka kvar, sen är jag (förhoppningsvis) doktor!

fredag, november 30, 2007

Fram och tillbaka

Så var man tillbaka från Uppsala, där jag höll min provdisputation. Det gick bra, och jag fick många vettiga förslag och frågor. Tågresorna var lite sega, men samtidigt kan det ibland vara trevligt med tågresor. Exempelvis när vi åkte upp: strax efter Alvesta hade hela landskapet förvandlats till ett vykortsliknande vinterlandskap, med snö i träden och ostörda vita täcken på marken. Mysigt värre.

Nästa vecka är det dags för resa igen, då jag och fästmön ska till Stockholm för Final Fantasy: Distant Worlds. Vi har även biljetter till "Meet and Greet" där vi får skaka hand med den store Uematsu själv. Det var nära att vi inte fick dem biljetterna då Ticnet hade klantat till min beställning, men det visade sig att de faktiskt lyckades ställa det till rätta.

Innan dess är det dock första advent, som ska avnjutas i Tvärskog med svärfamiljen. Då ska Årets Glögg avsmakas. Hoppas det blir lika gott som det har varit dem senaste åren.

lördag, november 24, 2007

Spikat och klart

Eller spikat, i alla fall. Klart blir det väl inte förrän den 14:e, men ännu ett steg på vägen är det väl. Kan glatt meddela att spikningen av avhandlingen gick utan några fingerrelaterade missöden. Båda gångerna!

Var f ö hos arbetsförmedlingen häromdagen, för att lägga upp ett handlingsplan. Planen bestod i princip av imperativet "Sök jobb" vilket inte var särskilt hjälpsamt. Jag har ofta undrat varför AF finns, när 70% av alla jobb inte ens förmedlas genom dem (enligt dem själva).

Oh, well. Nästa vecka bär det iväg till Uppsala, där jag ska hålla min "provdisputation." Eftersom gruppen jag ska tala inför där lär vara betydligt mer insatta i mitt ämnesområde än de som kommer att lyssna i Kalmar kommer jag nog att få en rejäl träning. Nu gäller det bara att få presentationen klar också... Att sammanfatta fyra års arbete till en presentation på en halvtimme är inte lika lätt som det låter.

tisdag, november 20, 2007

Jobbig jobblöshet

Vem visste att det var så arbetsamt att vara arbetslös? Nu är det inte bara jobbsökande som tynger, visserligen, utan det är så mycket som ska göras inför disputionen. Avhandlingen (som nu är färdigtryckt) ska skickas till alla möjliga personer, planeringar ska göras och presentationen ska förberedas. Att det sen inte är något dagsljus i princip hela dagen hjälper mig inte direkt att hålla energin uppe.

Det är bara att ta sig i kragen och jobba på. Kankse kan jag till och med hinna söka nåt jobb också.

Alla är förresten välkomna till Högskolebiblioteket nu på fredag klockan 09.00, då min avhandling ska spikas!

torsdag, november 08, 2007

Ketchupeffekten

De senaste dagarna har mycket hänt. Jag lämnade in min avhandling till tryckeriet i måndags för att få mitt provtryck, som blev klart igår. Det var några ändringar att göra, främst bilder som inte blev så snygga, men det var inget som jag inte kunde få färdigt till nästa dag (idag alltså).

Nu på morgonen, klockan 07.49, fick jag ett SMS från min handledare om att jag skulle kolla min mail. När jag gjorde det såg jag att vi äntligen fått svar från Molecular Immunology, och att de hade accepterat min artikel!

Sista möjliga stund, alltså. Hade det gått en dag till hade jag lämnat min avhandling till slutlig tryckning utan denna ändring, men nu kunde jag skriva in "Accepted" vid det peket, vilket genast ger arbetet mycket mer tyngd. Snacka om flyt! Särskilt med tanke på att jag jobbat med det projektet i typ tre år nu.

Det känns skönt att det nu är i tryckeriets händer. Jag har liksom gjort mitt (i alla fall vad gäller det skriftliga). Jag tillbringade en del av eftermiddagen med att baka lite kakor för att fira. I morgon kan jag ta det lugnt, förutom att jag ska tillaga en kalkon till middagen. Festligt värre!

torsdag, oktober 04, 2007

Lägesrapport

Arbete: Håller på att göra några sista finjusteringar på min doktorsavhandling, som ska till tryckning mot slutet av månaden. Själva sammanfattningsdelen (den s.k. 'kappan') är i princip färdig, egentligen. Jag sitter mest och väntar på besked om mina pek (vetenskapiska för publicerad artikel). Ganska lugnt läge.

Hem: Inte så mycket att kommentera. Mys med fästmön och bus med katterna. Trivsamt.

Spel: Börjar närma mig slutet av Paper Mario, det gamla N64-spelet som jag har nedladdad på min Wii. Ser med stor förväntan fram emot Metroid Prime 3, som släpps senare denna månad, och som jag har förbokat. Annars har jag en del DS-spel som ligger och väntar på att spelas klart. *hostFinalFantasy3host*

TV: HEROES!

Ganska lugnt på alla fronter, alltså. Fast framtiden lurpassar i ögonvrån. Hur läget blir efter min doktorandtid är alltjämt ovisst. Vi får se vad ödet har i beredskap.