onsdag, april 04, 2012

Tankar kring Mass Effect 3

Så är man äntligen färdig med Mass Effect 3. Jag skulle kunna skriva en hel recension, men det finns så många sådana redan att jag nöjer mig med att säga att det var en besvikelse. Med undantag av möjligtvis stridssystemet är det mesta försämrat från 2:an. Mycket fungerar sämre, det är buggigare och det är betydligt mindre utforskande och valfrihet. Det värsta är dock att det är många störande "cutscene magic"-stunder där dåliga saker händer för att det bara är så, fast det kanske inte verkar vettigt överhuvudtaget (F**k you Kai Leng!).

Man kan knappast kalla det för ett dåligt spel, men som tredje spelet i en trilogi kan det inte bedömas som ett eget spel, och som avslutning på serien är det en ren besvikelse. Jag ämnar spela igenom serien igen med nya karaktärer, men jag kommer inte att besvära mig med 3:an igen. Jag vet inte hur Bioware's framtid ser ut, men det känns verkligen som att de är på väg utför. Vi får hoppas att de lyckas hämta sig och inte går samma väg som så många andra företag som gått samman med EA.

Och slutet är fortfarande ett jävla skämt.

2 kommentarer:

Brorsan sa...

Ja du. I alla fall verkar det som att Bioware har förstått spelarnas rasande över slutet, och lovar nu att de ska komma med en dlc som ger ett mer definitivt slut på det hela. Man kan ju bara hoppas att det inte kostar extra...

Suck. Man anade att de började dala i intresse för annat än ren kommercialism redan med Dragon Age 2. Sorgligt när man begrundar magi som Baldurs Gate serien och KOTOR, för att inte nämna första Dragon Age.

Man kanske kan skylla det på konsol-giftermålet? För alla vet ju att konsolernas spelare är dummare än apor och måste handledas in i det sista

Tur att vi i alla fall har Bethesda och Project Red kvar som verkar intresserade av att fortsätta göra "riktiga" rollspel. Och Risen 2 verkar lovande... man vet det mest genom irritationen som verkar sprudla i previews från konsol-recensenter om att det inte finns en magisk pil som visar vart man ska gå till nästa quest.

Sorglig saga faktiskt, med tanke på att Bioware en gång i tiden var en av de bästa på att göra fylliga och "komplicerade" rollspel som man var tvungen att bemästra, istället för att bara glida genom utan tanke.

Vad jag vill se förresten är någon som kan uppdatera gamla Might and Magic serien. Inte nya, utan bara med dagens grafik och ljud. DET skulle jag köpa utan tvekan!

Love ya Bro! :)

Bex sa...

Jag tror att kommersialiseringen snarare beror på sammangåendet med EA. Flera andra spelstudior har gått i graven efter att EA tagit över dem. Kan bero på att företaget styrs av renodlade affärsmän som antagligen aldrig spelat ett videospel.

Jag tvivlar på att en utveckling av det befintliga slutet hjälper, då slutet är såpass nonsensiskt och helt i strid med resten av storyn att det inte går att rädda, men vi får se.

Lustigt att du nämner M&M. Jag laddade idag ner spelen från GOG idag och har spelat 6:an lite. Nostalgi!