lördag, augusti 22, 2009

Världens godaste revben

En av mina favoriträtter är tunna revbensspjäll. Eftersom jag tycker att revbensreceptet jag använder är himmelsk gott tänkte jag dela med mig av det. (Receptet är ganska ungefärligt, särskilt vad gäller tiderna, men det här borde funka).

Sätt ugnen på 175 grader. Pensla revbenen med en neutral olja, exempelvis solrosolja på båda sidor och krydda med lite grundkryddor efter eget tycke. Jag brukar använda salt, peppar, ingefära, paprika, chilipulver och en gnutta vitlökspulver. Gnid in kryddorna i spjället.

Lägg spjället i en djup ugnsplåt (jag brukar ha bakplåtspapper också för att underlätta diskningen sen) med baksidan uppåt och ställ i mitten av ugnen. Låt stå ca 30 minuter.

Ta ut spjället och pensla lite hoisinsås över (jag använder märket Blue Dragon). Ställ tillbaka det i ugnen i ytterligare 20 minuter. Vänd på spjället och pensla på hoisinsås på ovansidan och ställ i ugnen 20 minuter till. Pensla ytterligare en gång, och ställ tillbaka ett steg nedanför mitten av ugnen.

Eftersom jag brukar ha Crisscuts eller pommes till revbenen, och dessa också ska tillagas i ugn, brukar jag lägga dessa på en platt plåt och ställa in dem direkt ovanför plåten med revbenen, samtidigt som jag höjer till 200 grader. Detta gör att det blir ett slags lock för revbensplåten, vilket bidrar till saftigheten. (Det går nog bra med en tom plåt ovanför, fast det har jag inte provat.) Dessa får stå i ugnen tillsammans i 30 minuter, med ev. en extra pensling av hoisinsås efter halva tiden.

Låt revbenen vila i 5 minuter innan de delas. KLART! Som extra tillbehör rekommenderas även majskolvar. Mmmm...

Inga kommentarer: