torsdag, december 23, 2010

Jul i vinterlandet

I morgon är det Julafton, en dag av frid, fröjd och familj. För många i vårt land känns nog dock detta inte så självklart just nu. Jag tänker på alla stackare som sitter fast i tågkaoset som just nu råder. Jag förstår att många vill åka hem till sina nära och kära under julen, men ibland måste man undra om det inte är bättre att stanna hemma och ses en annan gång när vädret är mindre brutalt. Min far har i år valt att göra det (han bor i Stockholm och brukar komma ner till julafton) och när jag ser alla dessa rapporter om inställda tåg och strandsatta personer måste jag säga att det var rätt beslut.

Man kan ju förstås ha en diskussion om varför det måste bli så här varje år det är lite mer snö än normalt, om felet ligger hos SJ eller hos Trafikverket osv. Men det orkar inte jag just nu. Jag tänker i stället gå och ta mig lite förjulsmys och plocka ihop det jag ska ha med mig på min betydligt kortare resa i morgon.

God Jul på er alla! Jag hoppas att alla som är ute och reser till slut kommer fram.

Inga kommentarer: