lördag, februari 02, 2008

Spontant = roligare

För de som inte vet pågår just nu en strejk i USA. Writers Guild, alltså facket för författare inom medievärlden, gick i november ut i strejk vilket innebär att många serieproduktioner fick kortas av eller avbrytas helt. Ett område där detta märktes extra mycket var i talk shows, exempelvis David Letterman och Jay Leno, som fick läggas ner i princip omedelbart då de är beroende av dagsfärska manus.

Efterhand har dock vissa börjat sända igen, fortfarande utan manusförfattare. Detta märks väldigt mycket i Late Night with Conan O'Brien (som är den jag gillar mest), som på sistone kört utan något förskrivet material överhuvudtaget. Resultatet är, i min mening, roligare än det var förut. Det är spontant, det är påhittigt, och det är genuint kul. Detta anmärkte jag mest på härom kvällen, då de började sända äldre avsnitt igen av någon anledning. De skrivna skämten tyckte jag var mest bara tramsiga formelskrivna klichéer. Jag har bara aldrig tänkt på det så mycket förr eftersom det inte fanns något att jämföra med.

Egentligen vill jag att strejken ska ta slut snart, då andra program som jag gillar som Heroes och House blir lidande. Samtidigt känns det som om vissa program klarar sig bättre utan dem. Snacka om kluvet...

Inga kommentarer: