lördag, februari 23, 2008

Cirque d'Estats-Unix

Eftersom alla i hela världen och deras mamma har bloggat om amerikanska presidentvalet kan väl jag också kasta in mina totalt irrelevanta funderingar. Först och främst kan jag säga att jag "stödjer" Barack Obama, mest då det helt enkelt är hans åsikter som stämmer bäst överrens med mina. Hillary Clinton har jag haft svårt för ända sen hon samarbetade med TV-spelsfiende och allmän galning Jack Thompson*. På Republicansidan har jag däremot rätt positiva känslor för John McCain; även om jag inte håller med dem flesta av hans personliga åsikter så har han sagt att dessa inte ska synas i legislationen. Han är allmänt för en liten regeringskraft (som Republicanerna egentligen ska vara) och mycket självständighet bland staterna, en ställning jag kan respektera. Om McCain faktiskt blir Republicanernas kandidat, vilket han förefaller bli, blir jag inte alltför ledsen om de skulle vinna, fast jag traditionellt alltid har hejat på Democraterna.

Nu på sistone har f ö primärvalen tagit ordentlig fart i medierna. Den sedvanliga smutskastningen har tagit fart på allvar, bland annat med plagiatanklagelser mot Obama, otrohetsanklagelser mot McCain, och nu senast slöserianklagelser mot Hillary. Hur mycket dessa struntsaker egentligen påverkar valet vet inte jag, men man har sett tidigare att det krävs extremt lite för att kullkasta en hel kampanj. I synnerhet anklagelserna mot McCain hoppas jag rinner ut i sanden, annars blir New York Times ännu ett exempel av hur vissa medier missbrukar sin maktställning.

Ni kanske anmärker på att jag inte nämnt Mike Huckabee överhuvudtaget. Det kan bero på att han är i mina ögon spritt språngande galen. Någon som vill ändra USA:s konstitution så att det mer efterliknar "Guds ord" är i alla fall inte direkt någon jag skulle vilja se som president. Eller politiker överhuvudtaget. Eller polis. Eller vaktmästare.


*Jack Thompson är en advokat som i åratal kämpat mot våld i TV-spel och TV-spel överhuvudtaget med allmänt oärliga och ibland gränsfall olagliga metoder. Han har flera gånger stått inför Florida Bar för att ha misskött sig. Scott Ramsoomair hade en intressant mailväxling som belyser hans retorik och metoder.

Inga kommentarer: