I Barometern idag kunde man läsa att få åker med kollektivtrafik i Kalmar. Detta är egentligen föga förvånande, åtminstone för dem som har lite erfarenhet av KLT.
Låt mig exemplifiera: Jag och fästmön besöker regelbundet vår trafikskola, som ligger 2-3 km från vår lägenhet. Den snabbaste bussen vi kan ta tar 7 minuter, och då måste vi gå 5-10 minuter både från lägenheten och från Centralstationen när bussen kommit fram. Lägg till att bussen i regel är åtminstone 10 minuter sen. Detta har effekten att det tar oss ungefär lika lång tid att gå till trafikskolan som det skulle ta för oss att ta bussen. Dessutom sparar vi 28 spänn var (tur och retur) och får motion. Sen vi upptäckte att tidsskillnaden är minimal har vi i princip slutat ta bussen dit.
KLT har många problem. Att det är för dyrt (14 kronor enkel resa inom Kalmar är absurt) och att bussarna i princip alltid är sena ligger i topp. Dålig täckning av linjerna bidrar också, liksom att de nya bussarna har alldeles för få sittplatser. Att Kalmar är en ganska liten stad hjälper dem inte direkt heller; ofta känns det rätt meningslöst att ta bussen när det går bra att gå/cykla.
Vill KLT att fler ska ta bussen krävs det nog billigare priser (vilket känns tämligen avlägset) samt att de har tider som de faktiskt håller. När en buss i en viss linje kan komma precis vilken tid som helst, förutom den tid som står i tidtabellen, är det inte tecken på en välfungerande kollektivtrafik.
Uppdatering: Det verkar som om en hel del ändå är nöjda med KLTs service. Denna enkät frågade dock dem som redan reser med bussarna. Att dessa personer regelbundet reser med KLT torde ju innebära att de inte ser några problem eller inte bryr sig om problemen. Detta är föga hjälpsamt för bolaget, då de som inte väljer att åka med buss, dvs majoriteten enligt första artikeln, är dem som också är missnöjda med hur det fungerar.
fredag, januari 23, 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar