onsdag, januari 07, 2009

Movie roundup part 2

Det har blivit en hel del filmtittande sen sist, så det är hög tid att snabbrecensera en radda till.

The Simpsons - Filmen
Den gula familjen från Springfield gör sin långfilmsdebut i storslagen stil. Mycket skratt blir det givetvis, fast då och då känns karaktärerna lite out-of-character. I synnerhet hos Homer märks det, då skaparna verkar ha gjort honom extra skitstövlig i den här filmen. Underhållande är det i alla fall, fast de som inte tycker om Simpsons från början lär knappast bli frälsta av detta. 3,5/5

Pirates of the Caribbean: Vid världens ände
Jag kommer aldrig att begripa hur en filmserie som började så bra kunde sluta så här uselt. Storyn är rörig och krystad, och karaktärernas lojaliteter vänder snabbare än börsen. Filmen är dessutom på tok för lång och man sitter mest och väntar på att eländet ska ta slut. Efter första timmen kunde vi konstatera att det egentligen ínte hade hänt någonting alls. Sen händer det visserligen mer, men det mesta är osammanhängande och nonsensiskt. Usch. 1/5

Förtrollad
En typisk "Disneyprincessa" trillar ut ur sin teckade idyllvärld och in i verklighetens New York, där hon givetvis träffar sin riktige "Prince Charming". Tämligen förutsägbar, men en smårolig parodi på klichéerna som brukar förekomma i sagofilmer. 2,5/5

Pans labyrint
En mörk spansk fantasyfilm som utspelar sig i Francos regim 1944. En liten flicka vars mor precis gift om sig med en hänsynslös officer möter en dag en faun som berättar att flickan är princessa i underjorden och måste genomgå särskilda prövningar för att få återvända till sitt rike. Trots att fantasyinslagen är blodiga och läskiga är det ändå den grymma verkligheten som är riktigt skrämmande, och man kan under hela filmen inte låta bli att undra om det övernaturliga som händer egentligen bara är en liten flickas inre tillflykt. 4,5/5

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
Johnny Depp spelar en hämndlysten barberare som mördar folk hänsynslöst i denna blodiga musikalfilm av Tim Burton. Den bisarra juxtapositionen av mord och musikinslag är intressant, och atmosfären är fantastiskt obehaglig, men filmmässigt är det hela egentligen rätt svagt och ganska förutsägbart för dem som känner till teatralisk dramaturgi. 3/5

Cloverfield
New York blir anfallet av stora monster (som alla vet väljer varje monster/utomjording med självrespekt att anfalla just New York) och vi får följa den kaos som uppstår från en handkamera som bärs av några ungdomar som är fast i eländet. Filmen är rätt snyggt gjord och är en tämligen obehagligt realistisk skildring av en orealistisk händelse. Tyvärr är karaktärerna lite väl korkade för min smak, men för det mesta är det en spännande upplevelse. 3,5/5

Rocky Horror Picture Show
Retro! Denna flummiga parodimusikal med transvestiter, utomjordingar, monster och Tim Curry är en kultklassiker. Den är visserligen inte särksilt bra, men man kan inte få allt. Jag låter bli att sätta något betyg på den här, för det är inte direkt något som riktigt kan beskrivas med siffror. Eller ord, för den delen. Varför försökte jag egentligen recensera den överhuvudtaget? O_o

Ellen DeGeneres: Here and Now - Moderna tider och andra olägenheter
Vi avslutar denna filmsummering med något som inte alls är film, utan stand-up. Ellen DeGeneres underhåller här med lite funderingar kring vardagslivet. Början av showen är lite trög, men det blir snabbt en riktig skrattfest där man känner igen sig i mycket av vad hon säger. Tyvärr tar det slut lite för snabbt. 4/5

Nästa gången blir antagligen den sista (på ett tag), och då blir det bland andra No Country for Old Men, Gudfadern II och Kung-Fu Panda.