torsdag, februari 19, 2009

Björkman vs JK

Hittills ångrar jag inte mitt val om att inte följa Melodifestivalens deltävlingar i år. De låtar jag bitvis hört ger mig inte något direkt sug att höra mer kan man väl säga. Nu har det dessutom börjat storma runt Christer Björkman. Musikern Johan Norberg har nämligen anklagat Björkman för extrem toppstyrning vad gäller juryns arbete. Björkman förnekar givetvis detta, men till och med då blir det fel:

"Melodifestivalens final är ju ett direkt EM-kval, om man ska uttrycka det så. Den låt som vinner ska alltså tävla i ett internationellt sammanhang och att man då påminner juryn om att de faktiskt ska ha den uppgiften att skicka en låt med internationell hitpotential som förhoppningsvis ska kunna vinna Eurovision Song Contest är verkligen inget konstigt. Det är snarare en påminnelse om vad uppgiften är."

Jag som i min naivitet trodde att juryns arbete var att välja den bästa låten, inte den som de tror kommer att lyckas bäst i Eurovision, för det gick ju bra förra året.

Det har dessutom blivit en polisanmälan, som nu gått vidare till JK om uttagningsprocessen. Svenska folket luras visst om hur uttagningen går till. Man påstår i Melodifestivalen att alla kan bidra med en låt, men i verkligheten har man extremt svårt att få med någon om man inte redan är känd. Man behöver bara kolla på den uttagna låtlistan för att fatta lite misstanke om att detta kanske inte är så långt från sanningen. Om det verkligen är över 3000 inskickade bidrag, hur kommer det sig att det bästa man kunde sålla fram är samma massproducerade skräp från samma gamla schlagerräver som alltid.

Hur mycket av alla anklagelser som är sant får vi väl aldrig veta, men jag hoppas att Björkmans järngrepp över festivalen snart släpper. Då kanske det finns en möjlighet att det kan bli folkets Melodifestival igen...

Inga kommentarer: