fredag, februari 06, 2009

Riskutbildning

I förrgår var det dags för riskutbildningen, tidigare känd som halkkörningen. Numera har de ändrat det till en mer "prova på"-aktig upplevelse, då man kom på att det egentligen var rätt idiotiskt att "godkänna" någon på att köra i halka. (Nu kan jag det här, nu behöver jag inte oroa mig för halka längre!)

Förutom själva halkkörningen, som i sig var en ganska kul men samtidigt läskig insikt i hur snabbt det kan gå åt pipan om det är lite småhalt på vägen, fick vi känna på hur en krock känns (i 7 km/h) samt hur det är att vara i en bil som voltat upp-och-ner. Båda upplevelserna var tämligen obehagliga, trots dem kontrollerade omständigheterna. Vi fick även ha på oss särskilda glasögon som härmade en upplevelse av grov fylleri. Dagen avslutades med lite landsvägskörning och omkörningsövningar. Allt som allt var det en givande erfarenhet.

Kanske än viktigare: nu känns det äntligen som om körkortet verkligen är inom räckhåll. Nu finns det, rent tekniskt, inget som hindrar att man kan boka uppkörningstid. I praktiken är det dock några saker som måste finputsas först för att jag ska känna att jag har goda chanser att klara det.

Inga kommentarer: