onsdag, december 23, 2009

2000-talets bästa filmer

Här kommer ännu en lista inspirerad av Basse. Den här listan kommer dock att skilja sig en del från min förra. Jag vet vilka filmer jag tycker är bra, men jag har svårt att rangordna dem då det är mitt humör för tillfället som avgör vad jag vill se på. Dessutom finns det säkerligen filmer jag sett som jag helt enkelt glömt är från detta decennie och således tappat bort. Därför kommer min filmlista från 00-talet att vara mer en samling av filmer som bör vara med, och i fullständigt slumpmässig ordning.

Och innan vi börjar kan jag nämna dem filmer som finns med på i princip allas listor och som jag inte behöver gå in närmare på: Sagan om Ringen (alla 3), Star Wars Ep. III: Revenge of the Sith samt Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl. Ja, de var bra och bör antagligen vara med i listan.

Och nu min samling, i som sagt högst slumpmässig ordning:

Plats nummer Potatis: No Country for Old Men
Denna nämnde jag i en av mina Movie Roundups. Den är så mörk, obehaglig och verklig att den måste vara med.

Plats nummer Dusch: Paprika
Denna animérulle från 2006 regisserades av den mästerlige Satoshi Kon, och är en hel upplevelse i sig. Det är svårt att förklara plotten kortfattat, så jag kan bara säga att det är en resa som pendlar mellan dröm och verklighet, med en kreativitet och skicklighet som få kan efterhärma. Och soundtracket är helt fantastiskt.

Plats nummer √-1: Moulin Rouge!
Ännu en fantasifull film med fantastisk musik. Denna film utgör höjdpunkten av musikalfilm för mig, med en fantastisk berättarstil. Den använder kända låtar för att framföra en historia som får en att både skratta och gråta. Historien är visserligen inte originell, men filmen är det definitivt.

Plats nummer RAM: Kejsarens Nya Stil
Disney har en ganska väletablerad stil med sina filmer, och den här avvek kraftigt från den. Den är fånig, rolig och tar inte sig själv på så stort allvar. En underbart opretentiös skrattfest från början till slut, och ironiskt nog Disney's bästa tecknade (icke-CG) film från decenniet.

Plats nummer Andromeda: Pans Labyrint
Den här filmen har jag också nämnt förr. Det är en mästerlig balansgång mellan dyster kall verklighet och eggande fantasy, med en mörkhet som verkligen griper tag i en.

Plats nummer Plats: Kill Bill (hela)
Vad kan man säga om Quentin Tarantino, annat än att han är väldigt duktig på att göra "coola" filmer. Karaktärerna, storyn, musiken, actionscenerna och regin är alla superba, och ger upphov till en fantastiskt underhållande berättelse.

Plats nummer Tulpan: The Ring
Det är få filmer som lyckas med att skrämma mig, men den här gjorde det. Jag har sett det japanska originalet Ringu också, men tyckte att Hollywoodversionen var snäppet ruggigare. Brr. Decenniets bästa skräckfilm (med möjligt undantag för Paranormal, som jag ännu inte sett).

Plats nummer Bork! Bork! Bork!: Howl's Moving Castle
Här har vi ännu en animéfilm, denna regisserad av (enligt vissa) tidernas mästare, Hayao Miyazaki. Spirited Away var den av hans verk som fått mest uppmärksamhet här i väst, men Moving Castle tycker jag har en roligare, mer lättsam historia och är inte fullt lika flummig. Båda är bra filmer och kanske förtjänar att vara med, men för mig får den här representera en av världens bästa regissörer av animerad film.

Plats nummer Jultomten: Wall-E
En till från MR. Denna film, som jag anser vara Pixar's bästa, bevisade att man inte behöver en massa vitsiga dialoger och actionscener för att göra en bra film. Den faller tillbaka i gamla mönster efter första halvan, men är ändå som helhet en gripande berättelse som blir väldigt svåröverträffad.

Plats nummer Denna Där: Sin City
Basse summerar det ganska väl. Det är stilfullt, det är rått, det är mörkt och det är härligt.

Plats nummer Kubism: Night Watch (Nochnoy dozor)
Denna ryska rulle handlar om kampen mellan ljus och mörker. Ett föga originellt tema, men den här filmen är allt annat än kliché. Det är övernaturliga förmågor, märkliga händelser och djupa intriger, och man vet sällan exakt vad som pågår. Det är inte heller meningen. Som film är den i alla fall briljant, mörk och fantasifull.

Plats nummer Threeve: Stardust
Japp. Vad mer kan man säga? Neil Gaiman levererar alltid, och filmen är så välgjord att den faktiskt överträffar boken. Se den!

Plats nummer HOYVIN-GLAYVIN! Shrek 2
Shrek var ett fenomen när det kom ut. Filmen ifrågasatte och gjorde narr av alla kända barnfilmsklichéer och levererade en härlig humor. Tvåan i sin tur gjorde konceptet perfekt med mer äventyr och nya karaktärer (Puss in Boots själv är tillräckligt). En milstolpe i animerad film och Dreamworks bästa.

Där har vi alltså min samling av filmer som bör ses från decenniet 2000-2009. Det finns antagligen flera som folk saknar, men det här är mina favoriter. Vad kan man dra för slutsatser av detta då? Jag gillar filmer som är mörka, fantasifulla och har humor, verkar det som (fast inte nödvändigtvis allt samtidigt).

Överlag var det ett rätt okej decennie filmmässigt, om man bortser från alla översvulstiga tretimmarsspecialeffektskolosser som Hollywood hävt ur sig på senare tid. Jag uppskattar också att filmer från andra länder börjat synas mer och blivit mer lättillgängliga. Jag hoppas att det är en trend som håller i sig.

God Jul!

1 kommentar:

Anonym sa...

Just det, Paprika! Den glömde jag. Annars skrev jag mer utförligt på Basses blogg (inte publicerat än).