söndag, april 06, 2008

Kattspecial del I

Cyniska söndag utgår denna helg för att istället kunna ge denna specialrapport.

Det har slagit mig att jag på denna blogg aldrig har introducerat dem andra medlemmarna i hushållet, nämligen våra katter. Därför följer nu en bildspecial i tre delar, med start med den äldste:



Namn: Gaia
Alias: Hertiginnan av Oxhagen
Ålder: Ca. 9 år
Favoritsysslor: Sova, tigga mat, kråma sig, vara förnäm

Gaia är en kvartsperser som föddes i familjehemmet i Trekanten våren 1999. Eftersom jag var i sista året i gymnasiet och ännu inte visste var jag skulle läsa vidare bestämde jag mig att göra henne till "min" katt som jag senare skulle ta med mig. Nu blev det så att jag läste i Kalmar så det blev inget utflytt på ett bra tag, men hon blev liksom ändå "min katt".


"Vadå 'din'"?

Gaia är något av en expert på att vara adlig. För det mesta verkar hon tycka sig vara betydligt finare än resten av pöbeln som bor i lägenheten. Hon tigger mat med små förnäma pip och när hon vill bli klappad kan hon ibland ställa sig på bakbenen och vifta med tassen i vår generella riktning.


Gaia demonstrerar sina Jedikrafter

Hennes image förstörs dock rätt ofta då hon ofta plötsligt får fnatt och rusar genom lägenheten, knarkar kattmynta eller intar sin favoritsovställning. Hon är nämligen en katt som gillar att sova på rygg (något som uppmuntrar till magkliande som bonus). Dessa ställningar brukar vara långt ifrån "graciösa". Snarkar gör hon också.


"Zzzzz... pöbel... zzz..."

Men vad gör det när man är hertiginna? Eller var det prinsessa? Drottning? Grevinna? All of the above?


Som adelsdam är det viktigt att hålla tungan rätt i mun.

Fortsättning följer...

3 kommentarer:

Svengbergson sa...

Hej där! Så kul att du har hittat till vår blogg! Jimmy hälsar och tackar för grattiset!

Vilken underbar beskrining av kissen! Kattälskare som man är satt jag här och fnissade när jag läste om lilla sessan :) Att dom kan ha så unika personligheter!

Hoppas allt är bra annars! Ses! Kram!

Basse sa...

All hail Gaia, Queen Guardian and Master of the Oxhagen Realms and beyond!

anna wintour sa...

du vet väl att namnet Hertiginna har jag patent på? fråga gärna först innan du kallar en katt för hertiginna.