onsdag, september 03, 2008

De roligaste komedierna - på riktigast

På grund av vissa förekomna anledningar kände jag mig manad att framlägga min personliga lista över (väst)världens roligaste filmer. För enkelhetens skull anger jag i vissa fall hela serier, och för att göra det intressant har jag försökt hitta en varierad blandning.

10:e plats: Duck Soup
För att uppskatta modern komedi kan det vara bra att ha koll på rötterna. Bröderna Marx var lysande på sin tid och deras filmer håller bra än idag. Den här filmen anses vara en av deras roligaste, fast det finns flera att välja på.


9:e plats: Clue
Tim Curry gör en lysande insats i denna förvirrade mordgåta.


8:e plats: Spaceballs
Oh shit. There goes the planet.


7:e plats: Hot Shots!
Båda filmerna lyckas vara hysteriskt absurda utan att gå över gränsen till det fåniga. Och så fantastiske Lloyd Bridges:


6:e plats: Austin Powers
Alla filmer i denna serie är en lysande studie i nyskapande komedi, och så är Mike Myers lysande i alla roller han spelar i dem.


5:e plats: Kung Pow: Enter the Fist
Hur man med lite kreativ klippning, fånig dubbning och CG gör en gammal kung-fu-film till en hysterisk skrattfest.


4:e plats: Monty Python and the Holy Grail
Kung Arthurs absurda äventyr får representera Monty Pythons storhet. Naturligtvis har de gjort mycket som skulle kunna platsa på den här listan, men jag ville hålla mig till en, och den här är den bästa (enligt mig).


3:e plats: Naked Gun
Dessa tre filmer har i princip kommit att definera hela spoof-genren. Och med god anledning.


2:a plats: The Princess Bride
Kankse lite väl högt upp, men den här briljanta fantasyäventyrsparodin med lysande dialog är så underskattad att den förtjänar en hög placering.


1:a plats: Help!
Beatles' andra film tar inte sig själv på särskilt stort allvar, och det märks i den avslappnat sjuka humorn som genomsyrar den. Fåniga situationer, absurda repliker och generell flum gör att den här filmen förtjänar att vara i toppen.

4 kommentarer:

Björn Brändewall sa...

Gaaah, hur kunde de klippa Princess Bride-klippet precis innan slutklämmen levererades?!

And it goes something like this (WHUAH!):
"Both cups were poisoned. I have spent all my life building up immunity to iocain powder."

Anonym sa...

Jag har funderat på om det inte finns någon svensk film som skulle platsa på en sån här lista, och nu har jag åtminstone kommit på en: Yrrol.

Annars känns det som att svensk humor gör sig bättre på tv och scen än i långfilmer.

Bex sa...

Jag har personligen inte jättemycket till övers för svensk filmhumor i allmänhet, fast Yrrol hade åtminstone några roliga scener. Den var dock inte tillräckligt bra för att platsa på en sån här lista.

Basse sa...

Ja, Yrrol är nog den som ligger närmast - även om den egentligen mest känns som ett knippe sketcher än en hel film.

"Smala Sussie" är väl den enda andra svenska filmen jag kommer att tänka på.