Nu i veckan har nästa års Melodifestivalbidrag avslöjats. Och tänka sig, många av namnen är rätt så bekanta. Det är Pling, G:son, Kempe, Bobby Ljunggren och andra namn som vi känner igen alltför mycket. Man måste fråga sig: Varför? Med ett land fullt av musiktalang och över 3000 bidrag lyckas man ändå bara välja samma snabbmatsfabriker till musikskrivare som alltid producerar samma lättuggade skräp som misslyckas ute i Europa. Mycket av felet ligger antagligen hos Christer Björkman, som sedan länge passerat bästföredatumet i det här sammanhanget. Med lite nytt blod i toppen kanske vi skulle slippa all denna hopplösa musikinavel och artificiella resultat. I kommentarfältet i artikeln ovan och ett antal andra bloggar ser jag att jag inte är ensam i mina åsikter.
"Skit i Schlager-EM" kunde vi för övrigt läsa nån dag innan bidragen avslöjades. Det är Schlagerlandets B-lagare Pernilla Wahlgren som verkar aningen bitter över hur det gick i Europa i år. Där visar hon också sin totala brist på insikt i hela det här, vilket inte är så konstigt med tanke på att hon är rätt inblandad i det här inavelsträsket också. Folket röstade inte på Charlotte som bäst, hon slussades fram genom kvalen till Eurovision fast hon egentligen inte fick nog med röster, och jag och många andra liktänkande sade rakt ut att en sådan fantasilös och formelskriven låt inte skulle komma nån vart ute i kontinenten. Såna som Wahlgren och Björkman vägrar dock se förbi sin egen förträfflighet och anser att det måste vara Europa det är fel på.
Byt ut hela Schlagerledningen, och kasta ut dussinlåtskrivarna innan Melodifestivalen förlorar det lilla prestige det har kvar!
onsdag, oktober 15, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Fördelen med inaveln är förstås att Alexander Bard får in en låt varenda år. Jag gissar på att det som vanligt kommer att bli en låt som ligger några snäpp under hans genomsnittsnivå, som ändå sticker ut ifrån mängden och är helt perfekt för Moskva, men som stoppas i Globen.
Själv har jag inte så mycket till övers för Bards låtar i Schlagersammanhang. Jämfört med det han brukar göra är dem tråkiga, formelskrivna och lättförglömliga. Bättre att lämna plats åt lite nya talanger, tycker jag. Fast det är klart, hellre en Bard-låt än ytterligare en Pling/G:son/Ljunggren/etc.
Jag tror inte för ett ögonblick att Sveriges chanser att vinna i Europa skulle öka om juryn togs bort eller om Christer Björkman sparkades. Däremot skulle det innebära att tittarna inte längre har någon att skylla på när deras röster respekteras och det går åt helvete för Sverige ändå.
Jag tror inte heller att låtarna skulle bli bättre om man tog bort alla gräddfiler för etablerade låtskrivare. Det är ju fortfarande en urvalsprocess där en viss typ av låtar premieras, och de artister som skulle kunna fräscha upp festivalen är förmodligen ändå inte intresserade av att vara med.
Fantasilösa och formelskrivna låtar brukar väl klara sig rätt bra i Europafinalen? Bara det att de är skrivna enligt en annan formel än sno-nåt-från-Abba.
Och Alexander Bard har som låtskrivare varit en parodi på sig själv sen han slutade med Vacuum. Vilket säkert är avsiktligt.
Skicka en kommentar