Jag går inte på bio. Inte längre, i alla fall (fast det händer att jag köper en DVD då och då). Förr i tiden var jag en rätt van biobesökare, men vid nåt tillfälle upptäckte jag att jag helt enkelt inte hade lust att betala över hundra spänn för att först sitta genom 20 minuters reklam för att sedan kolla på överdrivet långa filmer av ständigt dalande kvalitet.
Vid exakt vilket tillfälle var det som Hollywood fick slut på idéer? Nästan alla filmer som görs nu för tiden är antingen:
- Uppföljare till en mer eller mindre gammal serie med filmer, vare sig serien skulle behöva det eller inte. Exempelvis bland kommmande filmer: Jurassic Park 4, Indiana Jones 4, The Mummy 3, Spiderman 4.
- Remakes (Escape from New York, Hellraiser)
- Filmer som bygger på en i princip död franchise, som i vissa fall inte var särskilt kända till att börja med, och som Hollywood försöker 'återuppliva' genom att förvränga dem till oigenkännlighet: Ex. Transformers (har visserligen släppts, men borde nämnas i alla fall), G.I. Joe, He-Man, Voltron, Underdog, samt Alvin & the Chipmunks.
Ytterligare en film som hamnar i den sista kategorin, och som mina vänner vet att jag har ett personligt korståg mot, är The Seeker: The Dark is Rising. Denna film bygger (och jag använder ordet ytterst löst) på en gammal serie med ungdomsfantasyböcker av Susan Cooper, som jag var/är väldigt förtjust i. Böckerna präglades av en härligt mörk och lågmäld stämning med stor bakgrund i keltisk och Arturiansk mytologi. Filmen är en specialeffektspäckad action-äventyr där nästan alla mytologiska inslag försvunnit och där huvudkaraktären (i böckerna en 11-årig brittisk pojke som egentligen är uråldrig) förvandlats till en 14-årig amerikansk snorunge med tjejproblem. Jag tänker inte lista upp allt som är fel med filmen (det har andra gjort bättre), men man kan undra varför producenterna valde att köpa rättigheterna överhuvudtaget när de ändå tänkt strunta fullständigt i originalstoryn. Varför inte bara göra en helt egen film? Det är väl inte så många som ens vet vad The Dark is Rising är?
Nåja. Lite (skade)gläde kan jag få ut av att filmen, som nyligen släpptes i USA, verkar ha bombat både försäljningsmässigt och kritikermässigt. Det är dock ändå synd att en så bra bokserie ska tvunget vara associerat med sånt skräp.
Jag måste ju undra: Har Hollywoodfilmer verkligen blivit sämre överlag, eller är det bara jag som blivit en sur gammal gubbe?
UPPDATERING: Måste bara ha med den här recensionen av Ebert and Roeper (som just den här gången var Wilonsky and Roeper) där de sågar filmen fullständigt med några härliga kommentarer.
UPPDATERING 2: Ännu en svidande recension.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
"Jag måste ju undra: Har Hollywoodfilmer verkligen blivit sämre överlag, eller är det bara jag som blivit en sur gammal gubbe?"
Varför inte både OCH?
Välkommen till blogspot, förresten.
Kanske hoppades man ändå att titeln "The dark is Rising" skulle locka till sig några gamla läsare.
Eller, mer troligt, så förkastades ett antal filmmanus av tokiga filmbolagsdirektörer som krävde mer action och mindre jobbigt tänkande. Till sist hade man ett manus som inte hade med det inköpta namnet att göra, men "äh nu har vi ju ändå köpt namnet, what the hell, filma!"...
"Har Hollywoodfilmer verkligen blivit sämre överlag, eller är det bara jag som blivit en sur gammal gubbe?"
Alternativ tre: De var så dåliga hela tiden, men din tolerans för skräp har sjunkit. ;)
Vad gäller TDIR tror jag att det ofta är så att filmbolag köper filmrättigheter till böcker utan att ha några konkreta planer på att filmatisera dem, bara-utifall-att. Till slut råkar någon snubbla över kontraktet och tänker "11-årig brittisk pojke + Fantasy? OMG HARRY POTTER!!!!!!", och när manuset väl är färdigt har alla inblandade glömt vad de blev upphetsade över in the first place.
Varför har jag inte gått och lagt mig än?
Det värsta är att INGEN i produktionsteamet verkar ha faktiskt läst boken, eller vet nåt om det överhuvudtaget bortom den synopsis som står på baksidan.
Löjligt är också att de förmodligen ändrade huvudkaraktären från 11-årig brittisk pojke till 13-årig amerikansk för att göra filmen mindre lik HP, men allting annat gjorde de mer likt. Gargh.
"Varför har jag inte gått och lagt mig än?"
*Lägger undan Hålla-Peter-Vaken-Maskinen och ser oskyldig ut*
Är det inte så att alla begåvade manusförfattare gått över till den mer välbetalda tv-branschen förresten?
Jag menar, amerikansk teve spottar ju ur sig bättre program än på många år!
Skicka en kommentar