torsdag, november 27, 2008

Tacksägelse

Eftersom mitt förra inlägg var lite deppigt tänkte jag att det kunde vara läge med något lite mer positivt. I USA är det idag nämligen Thanksgiving, eller Tacksägelsedagen om man känner för att översätta det. När jag bodde i USA firade vi förstås denna högtid inom familjen, men jag har försökt uppmärksamma det även när jag bor här i Sverige. Även om den historiska bakgrunden inte kan tillämpas till vårt land, kan man fortfarande känna glädje i budskapet att vara tacksam för det man har.

För man har ju ändå en del att vara tacksam för när man tänker efter: vänner, familj, ett tryggt hem osv. Man kan ibland känna att livet blir jobbigt, men det brukar alltid finnas någon eller något att "falla tillbaka" mot och få tröst (fast det finns en del människor som inte ens har det). Därför gillar jag Tacksägelsedagen, då man kan reflektera över det som man har, innan vi kommer in i den konsumptionshysteri som är December månad.

Själv har jag redan en kalkon i kylen som väntar på tillagning dagen till ära, fast av praktiska skäl får det vänta till lördag. Gott lär det bli, i alla fall.

Vad är du tacksam för?

Inga kommentarer: