söndag, maj 04, 2008

Cyniska söndag: TV-licens

Så var det dags igen. Några kända personer har begått det ultimata brottet att inte betala TV-licens. Så förfärligt! De ska piskas, stenas, kölhalas och smiskas! Hur kan de begå en så allvarlig förseelse? Alla vet att de pengarna räddar liv! Eller hur var det nu...?

Skämt åsido, hur länge till ska Sverige låta sig utpressas av kulturmaffian? Jag betalar TV-licens eftersom jag inte har råd med böterna ifall jag skulle låta bli. Utpressningsfaktorn är nog anledningen till att de flesta betalar, skulle jag gissa. Finns det annars någon logisk motivation till att betala mer än för alla andra kanalar man har tillsammans för ett bolag som har i princip 6 unika program i veckan som de repriserar om och om igen? Program som inte ens är särskilt bra till att börja med? Radiotjänsten är väl den enda tjänsten utanför skattesedeln som man måste betala för vare sig man konsumerar den eller inte, vilket inte direkt låter som om det passar i ett demokratiskt land. Ännu absurdare blir det med den digitala TV-övergången, för nu kan man ha en TV utan box som inte ens tar emot sändningarna, och ändå måste man betala. Det känns lite grann som att vara tvungen att betala bilskatt för att man har en garageuppfart.

Det som stör mig allra mest med såna här "avslöjanden" är att kändisarna som avslöjas i sin syndfullhet alltid pudlar sig och ber om ursäkt. Är det ingen som kan stå upp för sig själva, säga att de är trötta på dessa maffiametoder som kultureliten utövar över landet?

Tänk om pengarna hade gått till någonting vettigt i stället för ideliga "satsningar" som alla påminner vagt om det jag gräver upp när jag rengör kattlådorna varje dag. Hur många svältande barn skulle de pengarna hjälpa?

Makt åt folket! Men just nu måste jag över till internetbanken och betala min TV-licensavgift...

Inga kommentarer: